"1437 kan som bornholmsk bureau bidrage til at gøre lokale historier levende. Det er med til at gøre vores arbejde for at styrke de erhvervsfaglige uddannelser relevant og nærværende," siger Klaus Werner, projektchef for Faglært er Fedt under Business Center Bornholm.
Svineavleren Preben Bjerregaard og hans elev Merete Dahl
Bornholm er som resten af landet ramt af, atfor få unge vælger en faglært uddannelse og at næsten hver fjerde lærling forlader sin læreplads i utide. Samtidig er der desværre udsigt til en massiv mangel på faglært arbejdskraft i fremtiden, så der er fra officielt hold stor fokus på at ændre udviklingen. Business Center Bornholm har for eksempel søsat projektet Faglært Er Fedt med Klaus Werner som projektchef.
"Vi sætter ind på alle fronter for at påvirke udviklingen, oplyse de unge og følge op på, hvorfor så mange springer fra," oplyser Klaus Werner og uddyber: "UU-vejlederne skal klædes bedre på til at rådgive om alle de mange erhvervsfaglige uddannelser, der findes. De unge må gerne vælge bredere i stedet for at gå efter de samme uddannelser, og det gør de kun, hvis de er bekendt med alle mulighederne."
Faglært Er Fedt udvikler nyt informationsmateriale og har etableret et korps af rollemodeller, som kan besøge grundskoler og virksomheder for at sætte ansigt på de faglige uddannelser. Projektet bygger bro til bornholmske virksomheder, formidler lærepladser og går også på sociale medier og TV2 Bornholm med budskaberne. Det er her, 1437 kommer ind i billedet.
Film og foto på de unges betingelser
"Det er vigtigt for troværdigheden, at vi bruger bornholmske unge og bornholmske virksomheder. Vi lader de unge selv komme til orde for at gøre budskabet relevant og nærværende, og for at gøre det til et trygt valg at tage en faglært uddannelse – også set med forældrenes øjne," siger projektchef Klaus Werner. "Som bureaupartner har 1437 gjort det rigtig godt, for de har fingeren på pulsen og kan få lokale unge til at fortælle de lokale historier."
For Faglært Er Fedt har 1437 produceret film
i to længder – hhv. 30 og 90 sekunder – så der er versioner til både sociale medier og til TV2 Bornholm. Derudover har fotograf Nikolaj Beyer skudt en række portrætbilleder af de unge, der bliver brugt på nettet og i andre typer informationsmateriale.
"Vi er nødt til at ændre udviklingen og oplever heldigvis stor opbakning fra de bornholmske virksomheder i at inspirere flere unge til at gå den faglærte vej. Med 1437 har vi en kreativ partner, der hjælper os med at komme i mål," slutter Klaus Werner.
Mød blandt andet: Struktør- lærlingen Tobias, VVS-lærlingen Roee, Blomsterbindereleven Tone, Elektrikerlærlingen Mathias med flere, samt deres læremestre på faglærterfedt.dk