By 1437.dk reklamebureau + webdesign on Fredag, 19. Marts 2021
Category: Nyhedsbrev

Hvad betyder alle de frække forkortelser?

Kigger du på ROI, før du investerer? Er du bekendt med SEO, og bliver du irriteret over ITP? Her er en liste over, hvad der gemmer sig bag nogle af de mest brugte forkortelser indenfor marketing.

ROAS - Return On Advertising Spend

En indikation af, hvor meget ens annoncekroner bliver til i forhold til salget. En ROAS på 5 betyder for eksempel, at hver gang, du bruger 4.000 kr. på markedsføring, giver det 20.000 kr. i omsætning.

ROI - Return Of Investment

Den procentvist fortjeneste ved en kampagne. Heri medregnes den samlede fortjeneste i forhold til alle omkostninger.

SEO - Search Engine Optimization

Søgemaskineoptimering - bearbejdning af teksten, så hjemmesiden rangerer højt i søgeresultater på nettet.

C2A - Call to Action

Handlingsopfordring: En sætning eller en boks, der opfordrer til handling, eksempelvis Køb nu, Læs mere, Kontakt os. Bruges til føre kundeemnet videre til salgsforløbet.

CTR - Click Through Rate

Procentvis indikation af, hvor mange af de brugere, der har været eksponeret for ens indhold som for eksempel annoncer, klikker sig videre.

CPM - Cost Per Mille

Pris for tusind visninger. CPM er en visningsafregning, der fortæller noget om hvor meget tusinde visninger af en annonce koster. CPM dækker over visninger og har ikke noget med klik at gøre. Bruges oftest til brandingkampagner.

B2B / BtB - Business to Business

En virksomhed eller hjemmeside, eksempelvis grossist, der hovedsagligt handler med andre virksomheder.

B2C / BtC - Business to Consumer

En virksomhed, eksempelvis detail, der hovedsagligt handler med privatpersoner. 

Google PageRank

En score, som et domæne får af Google ud fra en række variable som alder, backlinks og andre parametre.

ITP - Internet Tracking Prevention

En del af mange moderne browsere som eksempel Apples Safari, der sørger for, at sporingscookies ikke får lov at sladre om hjemmesider, du besøger.

Google Ads (tidligere kendt som AdWords)

Google annonceringsplatform, der favner søgeannoncering, displayannoncering, samt Youtube og In-App-annoncering.

Google Adsense

Googles annonceplatform, som bruges til at tjene penge på dit indhold ved at tilføje bannerne til nyhedssite, blog eller Youtube-videoer. 

Relaterede blogindlæg

Leave Comments