Med målrettet optimering af hjemmesiden er det lykkedes Fugato at få markant bedre placeringer i Googles søgeresultater. Indsatsen har ikke alene givet flere besøgende på hjemmesiden, men har også sikret virksomheden ordrer 'ud af det blå'.
"Når jeg taler med mine afdelingsledere, kan de fortælle, at de har fået nye opgaver ind, hvor de tænker: 'Hvor i alverden kom dén fra', og det er helt sikkert et resultat af vores SEO-indsats," fortæller administrerende direktør Kristoffer Nothlev hos Fugato A/S med hovedkontor i Nexø. "Det har simpelthen været en god forretning at komme helt i top på Google, så vi fortsætter med arbejdet fremover."
Det var i 2019, at Fugato i samarbejde med 1437 gik i gang med SEO, som kort fortalt går ud på at skræddersy indholdet på hjemmesiden, så den ligger så højt som muligt – helst i toppen – på Googles søgeresultater, når potentielle kunder søger på ord, der er relevante for virksomheden.
Kristoffer Nothlev fortæller: "Vi har seks afdelinger i Fugato og valgte helt bevidst at begynde med kloakservice. Det er et forretningsområde, hvor søgeresultater er meget vigtige, fordi folk kun sjældent har brug for det, og når det endelig sker, skal det gå hurtigt, så man googler det lige med det samme."
En 80 procent stigning i besøgstallet dokumenterer, at det var en god idé at arbejde med indholdet inden for kloakservice. Hvis man skriver 'Kloakservice Bornholm', er Fugato i bogstavelig forstand på toppen. Men hvad kræver det af kunden at arbejde med SEO?
Et godt partnerskab bag resultaterne
Google kigger indholdet igennem på de forskellige hjemmesider, og så rangordner de indholdet i forhold til, hvad brugeren søger på. Skal man lykkes med SEO, gælder det derfor om at samarbejde med nogen, der ved, hvordan Google 'tænker', men man skal som virksomhed naturligvis også selv bidrage.
"Hos Fugato er det vores opgave at komme med de helt præcise, fagspecifikke termer, som folk typisk søger på, og som vi kan imødekomme. Vi skal ud fra vores eksisterende kunder og vores fornemmelse for markedet snævre det ind til en række af de mest relevante ord, som Peter & Co hos 1437 så kan indarbejde i vores indhold på hjemmesiden," forklarer Kristoffer Nothlev.
Direktøren for Fugato understreger dermed, at det kræver et godt partnerskab at lykkes med SEO. Fugato er eksperter i kloakservice, transport, renovation, skoventreprise, hus, have og entreprenøropgaver. 1437 kender Googles algoritmer og præferencer.
"Resultaterne taler for sig selv, og SEO er langt billigere end for eksempel tv-reklamer. Jeg er overrasket over, hvor hurtigt det er gået, og hvor godt det er lykkedes os at sælge vores seks meget forskellige afdelinger, som selv vores eksisterende kunder ikke altid er opmærksomme på. Så nu ruller vi SEO ud på tværs af hele forretningen og fortsætter med det fremover. Det er ikke et quick fix, men en vedvarende måde at arbejde med al vores online indhold på," slutter den administrerende direktør for Fugato.
Hvad skal du være opmærksom på?
Hos 1437 er det Peter Konoy, der har stået for samarbejdet med Fugato om optimering af deres hjemmeside, og han kan nikke genkendende til, at SEO er en vedvarende måde at arbejde på og ikke en snuptagsløsning.
"Det er en on-going proces, som i princippet aldrig bliver færdig, fordi markedet og det øvrige online indhold konstant ændrer sig," forklarer han fra kontoret i det røde pakhus i Rønne. "I starten tager det lidt tid at kravle opad i søgeresultaterne, og derefter skal man løbende analysere og tilpasse indholdet."
Kom til tops på Google
Hvis du selv vil i gang med SEO – søgemaskineoptimering – eller måske allerede er begyndt at arbejde med det, har Peter tre gode råd til at starte med:
Derudover understreger Peter Konoy, at der findes en lang række analyseværktøjer og 'trafikmålinger', der kan gøre alle parter klogere på, hvad der virker, og hvad der ikke virker. På den måde kan du løbende følge med i, om det er rigtige søgeord, du har valgt, eller om der skal justeres. SEO og onlinemarkedsføring er ikke så 'definitivt' som en trykt annonce eller en tv-reklame. Man kan hele tiden justere og tilpasse.
"En sidste ting: Man kan ikke bare strø relevante søgeord ind på siden og håbe på at komme til tops på Google. Google registrerer også læsbarheden, og hvor lang tid de besøgende bruger på at studere indholdet. Det skal altså være relevant, læseværdigt og gyldigt indhold, og hvis der er billeder, er det teksten til billederne og ikke billederne selv, der bliver brugt af Googles algoritmer," slutter bureauchef Peter Konoy fra 1437.
Se mere om SEO-søgemaskineoptimering her
When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.